Strefa czasowa: UTC [ DST ]





Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 7 ] 
  Drukuj

Aerografy.
Autor Wiadomość
PostNapisane: 23 wrz 2012, o 16:10 
Avatar użytkownika
Offline

Dołączył(a):4 wrz 2012, o 20:24
Posty:8092
Lokalizacja: Polska
Skąd: Wlkp
Imię: Konrad
Po kilku namowach ,spróbuje podzielić się moimi doświadczeniami w malowaniu aerografem .
Na początek zacznijmy od tematu głównego czyli aerografu:
Podstawa to kupić urządzenie metalowe z jak najmniejszą zawartością tworzyw sztucznych , dotyczy to budowy ,uszczelki itp wiadoma rzecz wykonane są z różnego rodzaju tworzyw.Zbiorniki na farbę wykonywane są z metalu, tworzyw szt. i szkła ,ale nie ma to wpływu na samo malowanie.
Przed zakupem dobrze jest zaczerpnąć języka u "fachowców" i kupować sprzęt wypróbowany .Na początek w miarę prosty w obsłudze i konserwacji.
Nie będę polecał marek bo to jest indywidualna sprawa ,a każda firma zazwyczaj produkuje kilka typów .Ważne jest np. to czy nasz aerograf ma odcięcie powietrza ,mój tej funkcji nie posiada i przez to nie może być zasilany z butli.Osobiście używam sprzętu dość mało wyrafinowanego ,ale do tego co maluje wystarcza.Zamierzam w najbliższym czasie nabyć coś nowego ,ale czas pokaże co kupię mam kilka typów ,ale to już inny temat ,dla zaawansowanych.
Aerograf A2 Made IN USSR , taki właśnie posiadam rok produkcji 1980

Temat następny to farby ,osobiście używam farb emalii ,które należy rozcieńczać odpowiednim rozcieńczalnikiem . F-my to :Revell,Model Master,Humbrol itp.Nie należy używać przypadkowych rozpuszczalników kupowanych w zwykłych drogeriach chemicznych , zniszczenie modelu gwarantowane.Tu polecam uniwersalny rozcieńczalnik f-my Wamod II z Łodzi.
Do mycia można używać benzyny ekstrakcyjnej ,która nie powoduje uszkodzeń pędzli ,aerografu .
Przed malowaniem należy przygotować warsztat pracy ,należy odkurzyć wnętrze ,można zrosić spryskiwaczem ,na kilka minut przed rozpoczęciem pracy.Pozbędziemy się kurzu. farba po dokładnym wymieszaniu ,należy odpowiednio rozcieńczyć ,robimy to w osobnym pojemniku ,ja używam do tego zakrętek od wódki ( trzeba usunąć uszczelkę z dna ) i pojemnik gotowy.Farba powinna być dosyć rzadka ,o konsystencji mleka, rzadkiej śmietanki itp.
Tyle w tym odcinku....CDN.....


Załączniki:
qwe.jpg
qwe.jpg [ 83.3 KiB | Przeglądane 8156 razy ]

_________________
Ordnung muss sein...
Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  

Re: Aerografy.
PostNapisane: 23 wrz 2012, o 16:11 
Avatar użytkownika
Offline

Dołączył(a):4 wrz 2012, o 20:24
Posty:8092
Lokalizacja: Polska
Skąd: Wlkp
Imię: Konrad
Do naszej skali najbardziej uniwersalna jest dysza 0,2 mm-0,4 mm . Co do zbiorników to uważam ,że zbiorniki grawitacyjne są lepsze i mniej komplikują budowę .
Fakt ,że pseudo Iwata jest chyba najlepszym aerografem na początek ,za stosunkowo mała kasę. Tak czy owak na tą zabawę trzeba przeznaczyć ok 500-600 pln ( pistolet + kompresor) ,nie jest to tania zabawa.Z moich doświadczeń powiem ,że nie ma sensu robić czegoś na skróty. Wszystko musi mieć swoją cenę ,jak kupisz tanio to i tak gdzieś wyjdą te pieniądze np. w zniszczonych modelach.Można na początek używać butli ,ale ja osobiście wolę dostęp do powietrza ciągły,butla się kiedyś skończy i znając życie w naj mniej oczekiwanym momencie.
UWAGA - Aerograf sam niemaluje !!!!!!!!!!!!!!!
Niestety ,trzeba się tego nauczyć i na błedach swoich i innych.
Wszystkie malowane elementy muszą być przed malowaniem oczyszczone ,umyte .Mycie można przeprowadzić w wodzie z np. płynem do naczyń ,następnie dokładnie wypłukać i wysuszyć !!! W alkoholu np. denaturat lub likier na kościach lub benzynie ekstrakcyjnej, model musi być odtłuszczony przed malowaniem.
Do malowania mamy wybór w kolorach i odcieniach np. kabinę malujemy połyskiem ,ale ramę zasadniczo na półmat ( ciężarówka). Druga sprawa to krycie farby są kolory ,które ewidentnie nie kryją dotyczy to farb połyskowych -gloss ,ale nie tylko. Należy pamiętać o zasadzie ,że łatwiej pomalować z białego na czarny niż odwrotnie .Jeżeli malujemy np.element ciemny np. na żółto to musimy zastosować podkład jasny,bo inaczej nic z malowania nie wyjdzie , krawędzie modelu na pewno nie będą pokryte.
Do podkładu możemy używać typowych podkładów lub można też wykorzystać farby matowe najlepiej w kolorze najbardziej zbliżonym do koloru właściwego. Zawsze nanosimy cienkie warstwy farby nigdy nie próbować malować na chama ,żeby coś pokryło ,nanoszenie kilu warstw jest korzystne też ze względu na detale modelu i połysk farby. Ja osobiście rzadko używam farb czystych zazwyczaj mieszam kilka ,nieraz ten sam kolor ale połysk z matem ,żeby uzyskać odpowiedni połysk ,co prawda bardziej wykorzystywałem do malowania lokomotyw i wagonów ,ale w modelach samochodów też ,czasami efekt sam wychodzi przy malowaniu ,wystarczy odpowiednio ustawić aerograf ,ale to już wyższa szkoła jazdy .
Warto zaopatrzyć się chociaż proste wzorniki farb i "poradnik modelarski "-Aerografy do nabycia w sklepach modelarskich , dużo to pomoże na początek ,szczególnie zapoznać się z gamą kolorów dostępnych u danego producenta , np każdy kolor ma oprócz nru ,nazwę i tak np french blue Model Master jest zupełnie inny niż Humbrola ,ale to już musicie sami przetestować .Taka podobna sprawa jest w malowaniu dekielków farb, czasami po otwarciu odcień farby jest inny niż by się człowiek spodziewał ,szczególnie ma to miejsce w Humbrolu.
Sprzęt do malowania i mieszania.


Załączniki:
qwe_017.jpg
qwe_017.jpg [ 140.4 KiB | Przeglądane 8155 razy ]
qwe_016.jpg
qwe_016.jpg [ 170.47 KiB | Przeglądane 8155 razy ]

_________________
Ordnung muss sein...
Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  

Re: Aerografy.
PostNapisane: 23 wrz 2012, o 16:49 
Offline

Dołączył(a):7 wrz 2012, o 10:04
Posty:273
Skąd: Austria
Imię: Adam.
Zeby nie bylo, ze tylko chce sprzedawac moge wam rowniez sluzyc poradami i mozliwoscia zdobycia profesjonalnego sprzetu.
Ja uzywam taki sprzet ( ponizej zdjecia ze strony producenta ), gdzie ten pierwszy jest moim ulubionym - bardzo dobrze sie nim pracuje i farby glownie Vallejo, jak i Tamiya, gdzie ostatnio kozystam z popularnych farb acrylowych odpowiednio rozwodnionych. Zaleta pracy farbami wodnymi - jatwo umyc sprzet i jak sie cos sp...
to szybko do wody i problem jest z glowy. ;)

W razie pytan bede sluzyl radami na bierzaco.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  

Re: Aerografy.
PostNapisane: 23 wrz 2012, o 17:06 
Avatar użytkownika
Offline

Dołączył(a):4 wrz 2012, o 20:24
Posty:8092
Lokalizacja: Polska
Skąd: Wlkp
Imię: Konrad
Jestem po zakupie nowego aero Evolution ,rewelacja to jest przeskok z Trabanta do Mercedesa w zasadzie z Zaporożca ,A2 produkcji USSR ,Evo Niemiecki.
Bardzo przydaje się regulacja skoku iglicy ,co w A2 praktycznie nie używałem ,jakość wykonania fantastyczna ,obsługa super ,wszystko pracuje lekko i przyjemnie , jedyne co to muszę zakupić to precyzyjny regulator ciśnienia ,bo w A2 nie było problemu ze względu na pracę jednofunkcyjną .
Przy każdorazowym uruchomieniu sprzętu powietrze ma ok 4 barów ,a robocze wynosi ok 2,5 bara ,powoduje to kichnięcie dosyć nieprzyjemne ,można co prawda upuścić powietrza ,ale tego muszę się nauczyć,chyba spróbuje dołożyć zbiornik wyrównawczy z reduktorem i wtenczas znikną wszystkim problemy.
Jak na pierwsze użycie jestem bardzo zadowolony z kultury pracy i jakości wykonania i oczywiście malowania ,pięknie rozpyla farbę ,daje równy strumień i nie ma tendencji do plucia.


Załączniki:
xs004.jpg
xs004.jpg [ 120.45 KiB | Przeglądane 8145 razy ]

_________________
Ordnung muss sein...
Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  

Re: Aerografy.
PostNapisane: 23 wrz 2012, o 17:34 
Offline

Dołączył(a):7 wrz 2012, o 10:04
Posty:273
Skąd: Austria
Imię: Adam.
Masz sprzet tej samej firmy, potrzebny ci jeszcze do tego cacka porzadny kompresor - nie bedzie problemow.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  

Re: Aerografy.
PostNapisane: 23 wrz 2012, o 17:36 
Avatar użytkownika
Offline

Dołączył(a):4 wrz 2012, o 20:24
Posty:8092
Lokalizacja: Polska
Skąd: Wlkp
Imię: Konrad
Mam i nie narzekam ,to jest temat przeniesiony z 1/87 ,jutro dodam sprawy kompresorowe.

_________________
Ordnung muss sein...


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  

Re: Aerografy.
PostNapisane: 24 wrz 2012, o 03:46 
Avatar użytkownika
Offline

Dołączył(a):4 wrz 2012, o 20:24
Posty:8092
Lokalizacja: Polska
Skąd: Wlkp
Imię: Konrad
Mała aktualizacja tematu ,uważajcie czym się czyści aerograf niedawno przez pomyłkę użyłem rozcieńczalnika do farb olejnych zamiast benzyny i szlak trafił uszczelkę ( sprasowała się) dobrze ,że są dokupienia i oprócz tego miałem zapasową w komplecie.
Temat nr 2 :
Szczelność kompresora , tego ,którego posiadam nie ma zbiornika powietrza ,czyli cała komorą jest cylinder .Jakiś czas temu przestał trzymać "luft ",okazało się po rozebraniu ,że na cylindrze (w moim przypadku kawałek aluminiowej rurki) są rysy ,co powodowało przedostawanie się powietrza z powrotem do komory korbowej ,wystarczyło zanieść w/w element do zaprzyjaźnionego tokarza ,który wypolerował zarysowania i jest o niebo lepiej ,dodatkowo oczyściłem zaworki w głowicy i tłoku bardzo prymitywne (blaszka stalowa) , do tego mały przegląd - czyszczenie i jest jak nówka .Następnym etapem będzie dorobienie nowej rurki/cylindra ,co wydłuży zapewne jego żywot o kilka lat.
Zrobiłem dokumentację zdjęciową , poszczególne kompresory mogą się różnić wyglądem elementów ,ale zasada działania jest taka sama.
- części składowe sprężarki bez silnika.Po demontażu sprawdzamy stan tłoka i cylindra ,tłok jest metalowo-gumowy ,gumę można zakonserwować pastą silikonową ,natomiast cylinder w tym przypadku można zrobić nowy u zaprzyjaźnionego tokarza , sprawdzamy uszczelki w podstawie i głowicy oczyszczamy i konserwujemy np. w/w pastą silikonową .
Załącznik:
006ub.jpg
006ub.jpg [ 167 KiB | Przeglądane 8132 razy ]

Częściowo złożony blok kompresora ,widoczna blaszka jest zaworem przepustowym ,należy oczyścić powierzchnie przylegania drobnym papierem ściernym .
Załącznik:
007yp.jpg
007yp.jpg [ 131.67 KiB | Przeglądane 8132 razy ]

Głowica z zaworem zamykającym ,prace j.w
Załącznik:
008kd.jpg
008kd.jpg [ 102.12 KiB | Przeglądane 8132 razy ]

Komora sprężarki ,uszczelka gumowa sprawdzamy czyścimy j.w.
Jak ktoś ma kaprys można wszystkie elementy metalowe wyczyścić środkiem chemicznym np.do czyszczenia silników po uprzednim usunięciu elementów gumowych i z tworzyw sztucznych,ale to kosmetyka ,przy montażu należy zachować czystość ,bo wszelakie zanieczyszczenia mogą narobić szkód.
Załącznik:
009ws.jpg
009ws.jpg [ 172.68 KiB | Przeglądane 8132 razy ]

Kompresor w stanie złożonym gotowym do pracy.
Załącznik:
003rni.jpg
003rni.jpg [ 126.26 KiB | Przeglądane 8132 razy ]

_________________
Ordnung muss sein...


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  

Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 7 ] 

Strefa czasowa: UTC [ DST ]


  Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
cron
Style by web designer custom , optymalizacja seo pozycjonowanie stron pozycjonowanie
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL